Isnin, 4 April 2016

Tukar Tayar Depan Kali Ketiga

Alhamdulillah sudah 3 tahun bersama Zarina. Ini merupakan kali ketiga tukar tayar depan. Tayar stock dari kilang dulu ialah Dunlop Sportmax yg hanya tahan pada 7000 km. Tayar  depan kedua dan ketiga ialah Bridgestone Battlax T30 yang boleh pergi dalam 17000km. Tayar yang keempat iaitu yang baru tukar ni ialah Michelin Pilot Road 3(PR3) yang mana sama dengan tayar belakang yang saya tengah pakai sekarang. Kita tengok sejauh mana dia boleh pergi.

              Ok, bercakap mengenai tayar saya ingin memberi review ataupun feedback dari pengalaman saya sendiri berdasarkan penggunaa dua jenis tayar iaitu T30 dan PR3. T30 adalah tayar touring yang memberikan grip yang baik ketika cuaca tidak hujan@dry road. Tetapi agak menggelikan ketika hujan atau jalan basah. Maka tidak hairanlah apabila mengambil selekoh ketika jalan kering kita akan berasa yakin untuk lean dengan baik dan lebih rendah.

              Bagi P3 pula, saya rasa ketika kering grip boleh tahan tapi tidak semantap T30. Ketika hujan saya tak pernah try lagi. Berdasarkan saya baca review di forum-forum di internet mengatakan PR3 sangat baik ketikan jalan basah atau hujan. Mungkin juga sebab faktor bunga tayar yang cukup baik.

           
Ini dia Bridgestone T30 yang memberikan khidmat terbaik. Pasti anda tertanya-tanya kenapa tukar sedangkan tengah masih ada bunga kan? Cuba tengok tepi bunga sudah licin buat hati saya goyang nak korner. haha.




   Saya akan perinci dengan lebih terperinci kenapa bunga tayar depan belah kanan lebih cepat habis berbanding bungan belah kiri mengikut kepada teori saya  dalam entry seterusnya nanti. haha







This is the fourth front tyre including 1 stock tyre within 3 years! The second and third front tyre i'm with Bridgestone Battlax T30 with range of mileage 15000-17000km. Such a good choice for touring and cornering but a litte bit slippery in wet condition. For now let's take a look the performance of Michelin Pilot Road 3 and how long the milleage can go with it.


Saya tukar tayar di HVM Autopart, Jertih, Terengganu dan selalu sangat tukar tayar sini sebab service terbaik pandai kecek buleh diskaun. haha.

       Nasihat saya, buat pilihan terbaik, pilihan di tangan tayar. Kalau tanya saya semestinya saya pilih Supercorsa sebab saya kaki korner. haha. Tapi apakan daya saya daily ride dan kena guna tayar touring dan value for your money. Selamat mencuba!


https://www.facebook.com/pulasminyak/











Tiada ulasan:

Catat Ulasan