Rabu, 13 November 2013

2014 Kawasaki Z1000

Z1000 - it’s time to answer the call of the wild.

Assalamualaikum, Kawasaki Z1000 akhirnya muncul secara rasmi selepas beberapa kebocoran mengenai imej di Internet. Ia telah dinyatakan di EICMA, Itali yang menunjukkan arah reka bentuk baru, kali ini berdasarkan reka bentuk Sugomi.




Ia kelihatan seperti binatang bersedia untuk melompat ke atas mangsanya walaupun motor itu berdiri masih. Lampu adalah salah satu yang paling kelihatan 'berbeza'. Ia mungkin reka bentuk yang seperti kepala Z800 dipenyekkan. kikiki, tapi agak cun.


Dari pandangan sisi pula kelihatan kontot dengan enjin 4 inline yang besar di tengah. Model terbaru versi 2014 kelas Z menyatakan falsafah reka bentuk Sugomi ini dengan watak kucing menekankan kehadiran menakutkan yang telah datang untuk menentukan kejayaan Kawasaki siri Z. Dengan dinamik , rekaan yang menarik, Z1000 baru mendedahkan peningkatan lagi menggoda peminat siri Z ini.

 Brake di hujung jari dikawal Tokico Monobloc Caliber adalah salah satu penambahan yang paling jelas untuk Z. Caliper bukan sahaja kelihatan menarik , tetapi untuk memberikan cengkaman yang terbaik dan 'best braking response' bagi ketegori naked bike.



Piston Besar baru, Forks Fungsi berasingan ditala untuk rasa mewah dan keupayaan untuk menghadapi sifat agresif menunggang serta untuk tunggangan bandar yang santai.  Lampu hadapan dicirikan oleh headlamp yang menakjubkan menjunam kowl dengan aspek sempit ultra -terang headlamps yang dijanakan LED. Digunakan buat kali pertama di sebuah motosikal Kawasaki , lampu LED adalah tenaga padat , unit jangka hayat LED yang lebih panjang.



Mengambil kuasa Z ke peringkat seterusnya , penjelmaan terbaru Z1000 ciri-ciri enjin dengan kuasa yang lebih , lebih tork, tindak balas pendikit segera yang lebih besar berbanding model sebelum ini.

Bukan sahaja ada lebih kuasa dan keinginan , tetapi kini cara ia disampaikan adalah lebih merangsang. Dengan tetapan ECU ditala dan masa camshaft ditambah connecters bujur antara paip kepala dan pelbagai talaan lain seperti silinder. Menggabungkan perubahan kepada kotak udara@'air filter' dan kotak udara baru resonator , sensasi kelajuan digariskan oleh pengambilan dengan berhati-hati direka untuk tunggangan yang agresif.



Dengan rekaan berasaskan harimau Z1000 2014 nampak menggoda dan bila anda tunggang seperti membongkok kedudukan ke hadapan - condong kehadapan menunggang dengan handle besar tiub aluminium , cermin bergaya luas dan dinaik taraf LCD meter perkiraan sepenuhnya dalam selaras dengan personaliti fokus mesin Supernaked Jepun.

Membangkitkan ikon Z 1, Zed terbaru dengan bangganya memaparkan keluar empat sistem ekzos  untuk menyerlahkan lagi rekaan garangnya dengan sesaran 1043 cc ini. Dengan ruang terbuka di atas sebahagian besar belakang tayar dan tempat duduk belakang dengan karakter lampu LED, -  The Call of the Wild .

2014 Kawasaki Z1000 Technical Specifications:
EngineFour-stroke, liquid-cooled, DOHC, four valves per cylinder, inline-four
Displacement1,043cc
Bore x Stroke77.0 x 56.0mm
Compression Ratio11.8:1
Fuel SystemDFI® with four 38mm Keihin throttle bodies, oval sub-throttles
IgnitionTCBI with digital advance
TransmissionSix-Speed
Final DriveX-Ring Chain
Rake/Trail24.5 degrees / 4.0 in.
Frame TypeAluminum Backbone
Front Tire Size120/70 ZR17
Rear Tire Size190/50 ZR17
Wheelbase56.5 in.
Front Suspension / Wheel Travel41 mm inverted SFF-BP fork with stepless compression and rebound damping and spring preload adjustability / 4.7 in.
Rear Suspension/Wheel TravelHorizontal monoshock with stepless rebound damping, remotely adjustable spring preload / 4.8 in.
Front brakesDual 310mm petal-type rotors with radial-mount four-piston monobloc calipers and ABS
Rear brakesSingle 250mm petal-type rotor with single-piston caliper and ABS
Fuel Capacity4.5 gal.
Seat Height32.1 in.
Curb Weight487.3 lbs.
Overall Length80.5 in.
Overall Width31.1 in.
Overall Height41.5 in.
Color(s)Golden Blazed Green / Metallic Graphite Gray



Terima kasih readers! Nanti akan kelihatan Z1000 2014 meluncur di atas jalan dan sememangnya rekaan yang sangat unik pada bahagian headlamp. Selamat pulas minyak.

1 ulasan: